Prace magisterskie

Studia magisterskie kończą się pisaniem pracy dyplomowej nazywanej pracą magisterską. Jej celem jest zaprezentowanie umiejętności kwalifikujących do nadania tytułu magistra w zakresie etnologii.

W szczególności w pracy magisterskiej osoba studiująca ma wykazać się umiejętnością: 1) wyboru i konceptualizacji konkretnego zagadnienia badawczego, 2) wyboru najważniejszej literatury dotyczącej tego zagadnienia, 3) zweryfikowania i krytycznej oceny tejże literatury, 4) dokonania twórczej syntezy najważniejszych wątków w niej obecnych, 5) posługiwania się narzędziami naukowymi tj. bibliografią, przypisami, technikami badawczymi w przypadku prac wykorzystujących własne badania terenowe itp., 6) pisania prac typu naukowego.

Praca magisterska charakteryzuje się pogłębionymi, w porównaniu z pracą licencjacką, umiejętnościami autora/ki (formułowanie i analiza problemu badawczego, warsztat naukowy, metodologia). Osoba studiująca przygotowuje ją w oparciu o wiedzę nabytą podczas studiów.

Praca magisterska winna opierać się na wiedzy z zakresu etnologii i antropologii kulturowej. Oznacza to, że jej główną podstawę źródłową stanowi literatura etnologiczna/antropologiczna lub własne badania terenowe uzupełnione literaturą etnologiczną/antropologiczną. Literaturę etnologiczną/antropologiczną najłatwiej rozpoznać po tym, że opiera się na etnograficznych badaniach terenowych (są to studia przypadku lub studia porównawcze) oraz po afiliacji ich autora/ki (np. miejsce zatrudnienia autora/ki zawiera słowo „etnologia” bądź „antropologia kulturowa/społeczna”).

I. Wybór seminarium dyplomowego, opiekuna/ki naukowego/ej i tematu pracy magisterskiej

Osoba studiująca przygotowuje pracę pod kierunkiem nauczyciela/ki akademickiego/ej (zgodnie z regulaminem Studiów UG § 5)

Prowadzący/a seminarium ustala zakres tematyczny seminarium dyplomowego.

Temat pracy magisterskiej powinien zostać ustalony w pierwszym semestrze trwania seminarium dyplomowego a następnie zatwierdzony przez dyrekcję Zakładu Etnologii i Antropologii Kulturowej UG. Przy wyborze tematu brane są pod uwagę zainteresowania i umiejętności osoby studiującej.

Praca podlega recenzji i dyskusji podczas egzaminu dyplomowego

Liczba uczestników/ek seminarium nie powinna przekraczać 12 osób

II. Wymagania formalne

Pracę należy napisać w formacie A-4, z odstępem 1,5 wiersza. Używa się czcionki Times New Roman „12”. Przy tej interlinii na kartce mieści się 28-30 wersów tekstu tj. ok. 2000 znaków. Tekst musi być wyjustowany.

Objętość pracy magisterskiej: minimum 50 stron, maksimum 100 stron (liczone z bibliografią, lecz bez aneksów);

Marginesy – mają  po 2,5 cm.

Strona tytułowa (wzór na stronie internetowej Wydziału Historycznego UG).

Tytuł powinien jasno określać temat pracy (dopuszczalny jest tytuł metaforyczny, ale w takim przypadku konieczny jest podtytuł objaśniający bliżej temat pracy).

Strony tytułowej nie uwzględniamy w kolejności numerowanych stron

Spis treści – spis treści następuje po stronie tytułowej; strony ze „Spisem treści” nie numeruje się, lecz trzeba ją uwzględnić w kolejności numerowanych stron (co oznacza, że „Wstęp” zwykle zaczyna się na stronie 2 lub 3). Numery stron wstawia się w „Spisie treści” po napisaniu całości licencjatu, naniesieniu poprawek i zakończeniu pracy.

III.  Konstrukcja pracy

Praca składa się ze wstępu, kilku rozdziałów, zakończenia, bibliografii oraz tzw. „obudowy” czyli aneksów, spisu fotografii, spisu tabel itp.

  1. Wstęp.

Zapowiada zamiary autora/ki i poprzedza merytoryczną część pracy. Powinny być  w nim określone i omówione: cel pracy, pytania badawcze, podstawy źródłowe pracy, metody oraz narzędzia badawcze, a także układ pracy. Wstęp pracy, paradoksalnie, piszemy już po napisaniu całości pracy. Wstęp zaczyna się od nowej strony

  1. Rozdziały

Prace magisterskie mają zazwyczaj 4-5 rozdziałów (choć możliwe są sytuacje, gdy rozdziałów jest i mniej, i więcej), muszą być zachowane proporcje objętości rozdziałów (rozdziały są mniej więcej równe), tzn. jeden rozdział nie może mieć 5 stron, a drugi 20;

- należy zachować ciągłość wątków, co w efekcie da jedność tematu;

- każdy rozdział powinien implikować następny;

- należy starać się o naturalne, logiczne wynikanie i łączenie omawianych wątków;

- każdy rozdział rozpoczyna się od nowej strony;

  1. ​Zakończenie

Powinno zawierać podsumowanie pracy oraz najważniejsze wnioski autora/ki. „Zakończenie” zaczyna się od nowej strony.

  1. Tabele, wykresy, zdjęcia.

Wszystkie tabele, wykresy i zdjęcia muszą zawierać podpisy i informacje czy zostały wykonane przez autora/kę, czy też pochodzą z innego źródła – jeśli tak, to jakiego. Każdy podpis powinien posiadać swoją numerację.

Przykład podpisu:

Tabela nr 1. Zestawienie domów rodzinnych w Pasłekowie (źródło: badania własne).

Fotografia nr 1. Kobieca odzież, obwód lwowski (źródło: Nykolajewa, 1996).

  1. Bibliografia

Zawiera zestawienie (w porządku alfabetycznym, zaczynając od nazwiska, a nie imienia) literatury naukowej oraz innych źródeł wykorzystanych przez autora/kę przy pisaniu pracy. Zestawienie bibliograficzne w pracach z zakresu etnologii i antropologii kulturowej z reguły dotyczy opracowań naukowych (tzw. druki zwarte – książki monograficzne, artykuły w pracach zbiorowych, artykuły w czasopismach) i od nich zaczynamy zestawienie.

Jeżeli pojawiają się innego typu źródła, umieszczamy je po zestawieniu opracowań naukowych (tzw. druków zwartych) nadając im odpowiedni podtytuł, aby wyraźnie odróżnić je od literatury naukowej.  Inne rodzaje źródeł to:

Źródła internetowe – w tym przypadku podaje się także autora/kę (jeżeli jest znany), tytuł tekstu, miejsce wydania i wydawcę (jeżeli są znane) i obowiązkowo adres strony www i datę dostępu.

Teksty źródłowe (np. teksty zapisane łaciną, staroniemieckim, starożytną greką)

Źródła archiwalne

Źródła dźwiękowe

Źródła filmowe

Zaleca się, aby autor/ka w trakcie sporządzania pracy magisterskiej wykorzystał/a co najmniej 40 pozycji bibliograficznych. Poszczególne pozycje w bibliografii nie są numerowane. Każda pozycja bibliograficzna jest wstawiana od nowego wiersza „Bibliografia” zaczyna się od nowej strony.

  1. Aneksy

Zawierają zestawienia dowolnych danych, które autor/ka pracy licencjackiej uznaje za wartościowe i wzbogacające pracę. Zwykle w aneksach są dane z badań terenowych (np. wykazy rozmówców/rozmówczyń), spisy fotografii, wykresów, tabel zawartych w pracy, biogramy osób istotnych dla tematu pracy itd.  Każdy aneks zaczyna się od nowej strony.

  1. Przypisy

Służą dokumentacji tez i danych przedstawianych w pracy. Wyróżnia się dwa rodzaje przypisów:

- przypisy dolne (na dołu strony)

- przypisy śródtekstowe (często określane mianem przypisów harvardzkich)

Sposób i częstotliwość korzystania z obu form przypisów zależy od wybranego systemu zapisu bibliografii i przypisów. W nauce istnieje wiele takich systemów. W pracach powstających na kierunku etnologia UG dopuszczamy dwa główne systemy:

- system APA dostosowanego do języka polskiego – jeden z najbardziej popularnych w naukach społecznych krajów anglosaskich, a więc centralnych dla etnologii i antropologii kulturowej

- system tradycyjny – wyrosły na gruncie nauk filologicznych i historycznych system operowania przypisami dolnymi, ważny z punktu widzenia tradycji rodzimej humanistyki

IV. Prawa autorskie

Przy pisaniu pracy magisterskiej obowiązują przepisy prawa autorskiego. Wykorzystane w pracy materiały (tekst, ryciny, wykresy, fotografie itp.), jeśli zostały zaczerpnięte z jakiegokolwiek źródła, powinny być opatrzone odpowiednią informacją o źródle pochodzenia. Ta zasada stosuje się do wszystkich materiałów i każdego typu, także internetowych i niepublikowanych (takich jak prace magisterskie lub materiały z badań przeprowadzonych przez kogoś innego niż autor/ka pracy magisterskiej).

Niedopuszczalne jest przepisywanie całości lub fragmentów tekstów (z książek, artykułów, Internetu) bez podawania źródła. Materiały te powinny być omówione lub skomentowane, a nie przepisane. W innym przypadku autor/ka pracy magisterskiej naraża się na zarzut nierzetelności naukowej lub plagiatu i może narazić się na utratę tytułu magistra.

Jeśli zamieszczamy cytat, zawsze podajemy stronę pracy, z której pochodzi. Cytaty krótkie (do pięciu linii) piszemy zwykłą czcionką i ujmujemy je w cudzysłów. Jeśli występuje wewnętrzny cudzysłów, powinien być wyróżniony znakami: „«...»”. Dłuższe cytaty piszemy mniejszą czcionką (11 pkt.), z pojedynczym odstępem i ujmujemy je „blokowo”, z wcięciem z lewej, bez cudzysłowu, np. (dla systemu APA):

Reguły magiczne zawsze pełnią funkcję ekspresyjną. Bez względu na to, jakie wypełniają funkcje, czy to dyscyplinarne, redukujące niepokój, czy sankcjonujące kod moralny, to przede wszystkim spełniają one funkcję symboliczną (Douglas, 2004, s. 79).

V. Zasady składania prac dyplomowych

Osoba studiująca składa pracę dyplomową we właściwym dziekanacie do końca podstawowej sesji egzaminacyjnej kończącej studia.

VI. Zasady dotyczące egzaminu magisterskiego

Termin planowanego egzaminu dyplomowego zgłasza promotor/ka pracy w sekretariacie Instytutu Antropologii UG.

Promotor/ka wskazuje recenzenta/kę pracy magisterskiej. Promotor/ka i recenzent/ka składają oceny pracy dyplomowej, z którymi student/ka może się zapoznać przed egzaminem dyplomowym.

Przewodniczący/a komisji egzaminacyjnej otrzymuje z dziekanatu lub sekretariatu wszystkie dokumenty niezbędne do przeprowadzenia egzaminu (potwierdzenie rozliczenia wraz ze średnią ocen za studia, recenzje pracy dyplomowej, formularz protokołu z egzaminu, opinię promotora/ki opartą o raport antyplagiatowy).

W skład komisji egzaminacyjnej wchodzi dziekan lub osoba wyznaczona przez dziekana do pełnienia funkcji przewodniczącego/ej, promotor/ka i recenzent/ka. Członkowie komisji powinni posiadać co najmniej stopnie naukowe doktora.

Egzamin dyplomowy odbywa się w języku polskim. W jego trakcie osoba studiująca odpowiada na trzy pytania: pierwsze zadaje recenzent/ka i dotyczy ono tematyki bronionej pracy, drugie zadane jest przez promotora/kę i obejmuje ono swoim zakresem tematykę powiązaną z napisaną pracą, trzecie pytanie dotyczy wiedzy zdobytej przez osobę studiującą w trakcie studiów.

Komisja ustala ocenę z egzaminu i ocenę wpisywaną do dyplomu. Zasady obliczania oceny końcowej znajdują się w Regulaminie Studiów UG.

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: czwartek, 23. Październik 2025 - 15:54; osoba wprowadzająca: Kamil Pietrowiak Ostatnia zmiana: wtorek, 4. Listopad 2025 - 10:22; osoba wprowadzająca: Kamil Pietrowiak